راهنمای کامل چاپ و نشر کتاب

menuordersearch
chatreandishe.ir
سبد خرید
بلاگ

راهنمای کامل چاپ و نشر کتاب

۱۴۰۰/۹/۳ چهارشنبه
(2)
(0)
راهنمای کامل چاپ و نشر کتاب
امروزه بسیاری از افراد تازه کار که تا به حال تجربه ای در زمینه نگارش و چاپ کتاب نداشته اند با فرآیند چاپ و نشر کتاب آشنا نبوده و سوالات زیادی برای‌ آنها ایجاد می‌شود. این افراد باید با وظایف نویسنده و ناشر آشنا شده و با آگاهی بیشتر اقدام به نگارش و چاپ کتاب کنند.

امروزه بسیاری از افراد تازه کار که تا به حال تجربه ای در زمینه نگارش و چاپ کتاب نداشته اند با فرآیند چاپ و نشر کتاب آشنا نبوده و سوالات زیادی برای‌ آنها ایجاد می‌شود. این افراد باید با وظایف نویسنده و ناشر آشنا شده و با آگاهی بیشتر اقدام به نگارش و چاپ کتاب کنند.

در وهله اول، نویسنده باید کتاب خود را نگارش کرده و آن را در اختیار یک ناشر معتبر و قابل اعتماد قرار دهد. نویسنده کتاب خود را تحویل انتشارات داده و انتشارات در صورت موافقت با چاپ کتاب قراردادی بین خود و نویسنده منعقد می‌کند. قراردادهای چاپ کتاب به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. پس از عقد قرارداد ناشر مراحل مختلف چاپ کتاب را بر عهده خواهد داشت.

مرحله اول ویراستاری و صفحه آرایی کتاب است که توسط متخصصین این کار انجام می‌شود. ویراستار مطالب نوشته شده را بررسی کرده و خطاهای آن را رفع می‌کند. صفحه آرا نیز نظم و روابط منطقی بین متن و عناصر موجود در هر صفحه ایجاد می‌کند. این کار بر زیبایی صفحات کتاب می‌افزاید. کتاب هایی که دارای صفحه آرایی مناسب نیستند چشمان خواننده را خسته کرده و او را از خواندن منصرف می‌کنند.

مرحله دوم اخذ مجوزهای لازم برای چاپ کتاب است که ابتدا پس از طی مراحل اولیه، کتاب به موسسه خانه کتاب فرستاده می‌شود تا شماره شابک یا ISBN به آن اختصاص داده شود. البته برخی انتشارات معتبر نیز تعدادی شماره شابک در اختیار دارند و می‌توانند‌ آنها را به کتاب هایی که منتشر می‌کنند اختصاص دهند. شماره شابک یک کد 13 رقمی منحصر به فرد است که اغلب در پشت جلد کتاب و به صورت بارکد نوشته می‌شود.

پس از اخذ شماره شابک نوبت به دریافت فیپا می‌رسد. فیپا همان شناسنامه کتاب است که مشخصات کتاب و نویسنده را در اختیار خواننده قرار می‌دهد و نیز به کاهش هزینه های فهرست نویسی در کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی کشور، یکدستی در اطلاعات کتاب شناختی و تسریع در پخش اطلاعات یک اثر در سطح شبکه های بین المللی منجر می‌شود.

پس از اخذ شابک و فیپا، فایل پی دی اف کتاب، تصویر صفحه فیپای کتاب، مدارک شناسایی نویسنده و در صورت لزوم مدارک تحصیلی او جهت دریافت مجوز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌شود. وزارت ارشاد نیز پس از بررسی های لازم مجوز را صادر می‌کند. مدت زمان اخذ مجوز از این وزارتخانه با توجه به موضوع کتاب از یک هفته تا سه ماه متغیر است.

پس از اخذ مجوزهای لازم جهت چاپ کتاب، در مرحله بعدی طراحی جلد کتاب توسط طراحان گرافیک انجام می‌شود. نویسنده می‌تواند ایده های خود را روی جلد اعمال کند یا طراحی را به فرد متخصص بسپارد. در طراحی جلد کتاب های خود حتما از افراد کار بلد استفاده کنید. زیرا جلد کتاب همچون ویترین آن است و خواننده در نظر اول تنها به جلد کتاب شما توجه می‌کند.

مرحله بعدی چاپ و صحافی کتاب است، کتاب ها اغلب در کاغذهای 70 یا 80 گرمی تحریر، گلاسه و یا کاهی به چاپ می‌رسند و برای جلد‌ آنها از جلد سخت یا شومیز استفاده می‌شود. پس از چاپ، تعدادی از نسخه های کتاب چاپ شده مجددا برای وزارت ارشاد ارسال می‌شود تا وزارت ارشاد آن را بررسی کرده و با نسخه مجوز گرفته مقایسه کند. در صورتی که این نسخه ها با یکدیگر مغایرت نداشته باشند اعلام وصول شده و با چاپ و پخش آن موافقت می‌شود. پس از طی تمامی این مراحل که اغلب حدود 1 الی 3 ماه به طول می‌انجامند، کتاب در تیراژ دلخواه نویسنده چاپ شده و در اختیار او قرار می‌گیرد.

 

انتشارات چتر اندیشه از صفر تا صد چاپ کتاب در کنار شما بوده و شرایطی را برای چاپ کتاب شما با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت فراهم می‌کند.

 

 

ارسال دیدگاه ( 1 نظر )
در صورتیکه می‌خواهید دیدگاه شما با نام کاربریتان ثبت شود وارد شوید دیدگاه شما با نام کاربری ثبت می‌شود
*به این مطلب امتیاز دهید

پاسخ به نظر
پاسخ به نظر
بستن
*به این نظر امتیاز دهید
*نام شما
*ایمیل شما(اختیاری)
پاسخ شما با نام کاربری ثبت می‌شود
* پاسخ شما

جستجو
نماد اعتماد الکترونیکی

دفتر مرکزی : تهران
تلفن تماس :09010343510 ایتا و واتساپ
پست الکترونیکی ما :
chatreandishe@gmail.com


انتشارات چتر اندیشه

instagrampinteresttelegramwhatsup